måndag 3 maj 2010

Det här med sittplatser på bussar.

Ja, det är liksom uppdelat i olika små sektioner i de flesta bussar.
Ganska självklart är de främre platserna anpassade för till exempel rörelsehindrade.
MEN, det verkar inte vara självklart för alla att de sätena är reserverade för dessa.
Åkte just buss. En sån där lång med dragspel i mitten. Alltså finns det väldigt många platser.
Kommer på ganska mycket folk. Många sätter sig i den främre delen, där det också står skyltar om vilka dessa säten är till för.
Sedan kommer två personer i kanske 80-årsåldern på bussen.
De får inte plats där det skulle vara enklast för dem att sätta sig.
Näää för där sitter Erik 25 och Birgitta 52 och vägrar flytta på sig. Det är lågt. Tycker jag.
Jag ska börja säga till. Ja det ska jag.
Men det är ju det, att ska jag som sitter mycket längre bak gå hela vägen fram och säga:
"Du, Birgitta, du kanske kan måla dina naglar lite längre bak i bussen, så den här mannen och kvinnan kan få sätta sig?"
Innan jag har hunnit det, har väl de hunnit ramla redan eftersom bussen åker på en gång.
Hyfs, ska det vara så svårt?
(Erik och Birgitta heter inte så i verkligheten...tror jag.. Ja man kan ju aldrig veta faktiskt)

2 kommentarer:

Anders Jacobsson sa...

Bra rutet!
Tror absolut de heter Erik och Birgitta btw ;)

krm

Anonym sa...

Du har ett stort stort hjärta!!
//extris Inger