onsdag 5 maj 2010

Sär skrivning

Funderar hur jag ska uttrycka mig för att inte låta bitchig.
Men alltså det här med särskrivning... Verkar vara hemskt vanligt.
Och egentligen har jag väl inget problem med det i allmänhet. MEN när det till och med särskrivs i Plantagens tv-reklam, då reagerar jag faktiskt. Grönsaks plantor.
Varför jag reagerar är väl först och främst för att folk tar efter det man tror stämmer och är riktigt.

Exempel:
När jag och min kompis Hanaw gick på dagis och var kanske fem år hade vi tandborstmuggar med namn på i duschrummet. På Hanaws mugg stod det :" Hannaw". Ja alltså med två n.
Jag började då skriva Hanaws namn med två n. Jag sa även till Hanaw att hennes namn stavades så. Det stod ju så. Hanaw protesterade och sa att det gjorde det inte alls.
Jo sa jag. Det är ju såna som kan som skrivit det.

Så om jag som kanske tolvåring skulle skriva en historia om en "grönsaks planta" (jag vet,skitkonstigt att göra det, men i alla fall) och såg den där reklamen, så skulle jag tänka aha, så stavas det...
Nä, någon måtta får det vara.
Jag är absolut ingen expert på det korrekta svenska språket och har inte alls koll på alla punkter och kommatecken. Men jag tycker att på vissa ställen som t.ex. reklampelare , ska det som står faktiskt vara korrekt.

1 kommentar:

Hanaw sa...

Haha, ja, herregud, du sabbade hela min identitet där ett tag!!!!!

Idag läste jag ett CV som kom in till mitt jobb. Det var en kille som babblade om hur duktig han var och det var bollar i luften osv, sen skrev han "på personlighets planet..." och jag bara: "vad är det för jäkla planet han babblar om?! sen fattade jag att det var PERSONLIGHETSPLANET. Se så fel det kan bli. Usch.