måndag 26 oktober 2009

Farmor


Idag är det min älskade farmors födelsedag. Världens bästa farmor.

Jag och farmor bodde ihop nästan hela min barndom. Ja eller i samma hus i alla fall. Var man trött på mamma eller pappa kunde man alltid kila in till farmor. Farmor hade alltid skorpor i skorpburken och god saft hemma. Jag har skorpburken nu.
När jag var liten var jag också säker på att min farmor hade kort på Gud hemma hos sig. Ja, det var en person med kort hår som såg ut som en tjej och ramen runt bilden hade ett virkat kors i hörnet.
Detta var farmors mamma fick jag reda på några år senare.
Varje jul försökte farmor öppna paket i smyg. Hon klämde på alla paketen och var jämt nyfiken på vad det kunde vara i.
Sen sparade hon alltid några julklappar också för att ha ett tag framåt. Ja, liksom öppna dom då och då.
En gång åkte jag och farmor till Tyskland till våra kusiner. På flygplatsen pratade farmor "svyska" med alla. Helt fantastiskt!
Det finns så mycket man kan säga om min farmor. Men jag stannar där för den här gången.
Min farmor har betytt väldigt mycket för mig.
Farmor jag saknar dig! Vi ses i Gävle när jag kommer dit du sover med ett ljus.

2 kommentarer:

Karin sa...

R.I.P Farmor. Du berörde och när man läser vad Fanny skriver så vet man att du fortfarande är älskad och otroligt saknad av många!!

Jag minns också när vi som små kom till Gävle på besök och fick komma in till Ingrids harmoniska hem. Det är fina minnen!

jullan sa...

åååh momo... jag saknar dig med!!! svyska... ååh söta!!!